Skogsbad – svaret på återhämtning och stresshantering?

I de djupaste skogar… finner du harmoni och återhämtning. Har du hört talas om skogsbad nån gång? Shinrin-Yoku? Eller Forest Bathing? Kärt barn har många namn. Skogsbad är ett växande fenomen med ursprung i Japan. Med ett skogsbad återhämtar du dig efter en tuff arbetsdag med vetenskapligt stöd. Vi berättar mer om företeelsen – vad är ett skogsbad och hur effektivt är det egentligen för att hantera stress? 

 

Vad är ett skogsbad?

Skogsbad, eller Shinrin-Yoku, är en lugn och stillsam vandring i en park eller skog. Grundidéen med skogsbad är att ha träd, växter, blommor och natur nära inpå dig och mjuka stigar att gå på för att ta in en så komplett sensorisk upplevelse som möjligt och stimulera alla dina sinnen. Du känner, ser, hör och doftar skogen. Kanske till och med smakar på den.

Ett skogsbad sker i grupp, i par eller själv. En guide leder vandringen och ger då och då förslag på hur du kan öppna upp dina sinnena ytterligare. Ibland stannar ni till, reflekterar och delar erfarenheter. Du blir mer närvarande och börjar ta in skog och natur på nya sätt.

Skogsbad är en form av mindfullness. Där syftet är att dels bli mer närvarande i nuet men framför allt att uppnå den läkande effekt som skogsbad kan ge.

 

Balans mellan storstadsliv och natur

Shinrin-Yoku och skogsbad uppstod i Japan på 1980-talet som ett led i att försöka minska den ökande dödligheten i stressrelaterade sjukdomar till följd av överarbete. Man upprättade hälsoparker och grönområden i stora delar av Japan för att ta skog och natur närmare människorna – de stressade storstadsborna skulle få bättre balans och ökad psykisk och fysisk hälsa.

 

Vad säger forskningen om skogsbad?

I samband med satsningen på hälsoparker i Japan började även ett forskningsområde kring skogsbad växa fram och man utbildade speciella Shinrin-Yoku guider. Idag finns det en hel del vetenskapliga belägg för att skogsbad gör dig gott.

 

Effekter på puls, hjärta och psyke

I en översiktsartikel om Shinrin-Yoku och naturterapi ( Shinrin-Yoku (Forest Bathing) and Nature Therapy: A State-of-the-Art Review, PubMed Central, 28.7.2017) har man sammanfattat olika studier av skogsbad och dess effekter och hälsofördelar. Bland annat har skogsbad visat sig kunna minska stress, sänka blodtrycket samt inge en känsla av trygghet och lugn. Till exempel en studie visade att både puls och blodtryck minskade när man var i skogsmiljö jämfört med stadsmiljö – kanske inte så förvånande men värt att komma ihåg när man är uppe i varv efter en hektisk arbetsdag. Ta då en promenad i skogen och landa lite.

 

Bo där träden växer tätt

Man fann också att skogsbad kan minska kronisk stress – den typen av stress som är skadlig på lång sikt. En studie med en grupp kroniskt samt akut stressade personer visade att gruppen med kronisk stress upplevde den största nedgången i känslor som fientlighet samt depression och ångest vid direkt exponering av skogsmiljö jämfört med gruppen som var akut stressade. 

Man har också sett en bättre sömnkvalitet efter 2-timmar långa eftermiddagsvandringar i skogen regelbundet bland en grupp som led av sömnlöshet och dåliga sömnmönster.

Till och med att titta på klipp och filmer med skogs- eller havsmiljöer kan ge hälsosamma effekter. Och bostadsområden med högre förekomst av träd rapporterade färre hjärt-kärl och metabola syndrom än invånare i områden med färre träd – oavsett vilken ålder, kön, socioekonomisk bakgrund eller tidigare exponering för natur deltagarna hade.  

De fanns även de som upplevde en känsla av trygghet vid exponering för skog och natur.

 

Fakta skogsbad – Shinrin-Yoku

Shinrin-Yoku utvecklades i Japan på 1980-talet som ett sätt att försöka minska den höga dödligheten kring stressrelaterade sjukdomar på grund av överarbete. Hälsoministeriet byggde hälsoparker runt om i landet och gav de stressade stadsborna läkande och avslappnande naturmiljöer att vistas i. Man startade även ett forskningsområde kring skogsbad och utbildade Shinrin-Yoku guider för att skapa en stark vetenskaplig grund för denna form av återhämtning.

Shinrin-Yoku är idag en del av den japanska hälsovården och det finns omkring 60 etablerade hälsoparker runtom i landet.

 

Så nästa gång du behöver varva ner och återhämta dig med vetenskapligt stöd – ta ett skogsbad. Kanske ger det dig den stresshantering du behöver. Kliv ut i skogen, hör träden vaja i vinden, känn den mjuka stigen och ta in det gröna och sköna med alla dina sinnen.

Vill du veta mer om skogsbad? Besök Shinrin-Yoku Sweden. Där hittar du vandringar i grupp, kurser, utbildningar och mer.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s