Vad är Hatha Yoga? En av de vanligaste yogaformerna förklarad

Visste du att Hatha är sanskrit där Ha betyder sol och Tha betyder måne? I en djungel av olika yogaformer beskriver vi här Hatha yoga närme – yogaformen som ligger till grund för till exempel Ashtanga Vinyasa yoga, Yin yoga och Bikram yoga.

 

Hatha yoga är kraftens yoga

Vad är Hatha yoga? ”Ha” betyder sol och ”Tha” betyder måne. Och ordet yoga betyder ”att förena”. I Hatha yoga förenar och balanserar man de feminina (måne) och maskulina (sol) krafterna via olika kroppsställningar.

Hatha yoga är kraftens väg – vägen genom olika kroppsställningar och andningsövningar till fysisk och psykisk hälsa – en av flera olika vägar inom yoga. Hatha yoga är en kombination av yogapositioner (asanas) för ökad fysisk kontroll, andningstekniker (pranayama) för att skapa livsenergi och meditation för kontroll av sinnena.

Yogaformen ligger också till grund för många av de fysiska yogatyperna som finns idag – Ashtanga Vinyasa yoga, Bikram yoga, Iyengar yoga med flera.

 

Yoga Sutra – yogans skrift

Skriften Yoga Sutra (Patanjali år 400 e.kr.) innehåller yogans åtta steg, Ashtanga. Yoga Sutra är en en central text för yogans historia och utveckling och stegen är ett slags system och förhållningssätt till livet för att uppnå frihet och frigörelse – Moksha. Några av dessa steg är andningstekniker, fysiska yogaövningar och meditation vilka är centrala för Hatha yogan.

 

Gör Hatha yoga när du behöver styrka, rörlighet och lugn

Hatha yoga är en mjuk och lugn yogaform och positioner görs inte i någon bestämd ordning. Till skillnad från Ashtanga yoga brukar Hatha yoga vara fysiskt lättare. I Hatha yoga kombineras ofta styrka, rörlighet och balans med avslappning och meditation.

Hatha yogans mål är att skapa balans i sinnena via kroppsövningar och andningstekniker. Du vill uppnå fysisk och psykisk kontroll.

 

Hatha yoga ger dig:

  • Styrka. När du yogar så stärks din inre muskulatur. Du blir stark och stabil.
  • Balans. Många yogapositioner i Hatha yogan övar upp din balans – till exempel i positioner när du står på ett ben. Det gör att du kontinuerligt övar upp och stärker ditt balanssinne. Och eftersom vår balans vanligtvis försämras med åldern så kanske det är idag du ska börja med yogapositionen Trädet och se om du märker skillnad?
  • Återhämtning. När du yogar och gör andningsövningar i Hatha yoga stimuleras ditt lugn-och-ro system i kroppen, den parasympatiska delen av nervsystemet. Du blir lugn. Varvar ner.
  • Fokus. Med Hatha yoga övar du upp din förmåga att styra din uppmärksamhet. I många andningsövningar tränar du på att behålla fokus på en punkt. Ju mer du övar detta, desto lättar kommer din hjärna ha att plocka fram förmågan att fokusera och koncentrera.
  • Kroppskontroll. Regelbunden yoga gör att du lär känna din kropp och får ökad kroppskontroll.
  • Rörlighet. I Hatha yoga är det flera yogapositioner som stretchar och stärker muskler som annars kanske inte får så mycket kärlek. Både träningen av dina inre muskler och rörlighetsövningar ger ökad flexibilitet och rörlighet.
  • Stresshantering. När du yogar och gör långsamma andningsövningar så sprids lugn-och-ro hormonet oxytocin i kroppen. Du varvar ner och återhämtar dig.
  • Hållning. Många positioner i Hatha yoga ger dig bättre hållning. Testa till exempel yogaövningarna Plankan, Kobran, Halvbryggan och Nedåtgående Hunden. De hjälper dig stärka ryggmuskler, stretcha ut för korta muskler på framsidan och stabilisera upp bålen. Översikt över yogapositioner hittar du här (extern länk).
  • Matsmältning. När du är stressad ligger matsmältningen i vila vilket är helt naturligt. Detta är för att adrenalin och blodtillströmning ska gå till din prestation. När du istället yogar och andas lugnt så skiftar detta och blodflödet går till matsmältning och uppbyggande funktioner i kroppen. Även vissa vridande rörelser i Hatha yoga stimulerar tarmrörelserna.

 

simon-rae-438771-unsplashPhoto by Simon Rae on Unsplash

 

Ingen Hatha yoga klass är den andre lik

Till skillnad från till exempel Ashtanga Vinyasa yoga och Bikram yoga – som har positioner i en bestämd ordning – så kan Hatha yoga klasser se olika ut från gång till gång. Dock är det samma positioner man arbetar med. Hatha yoga klasser finns både för nybörjare och mer erfarna, och det finns lugnare och mer intensiva klasser. Hatha yoga är en enkel yogaform att börja med om man är nybörjare på yoga.

 

Yogans olika vägar

Raja yoga = den kungliga vägen
En yogaväg via meditation och de åtta stegen (Ashtanga yoga) till upplysning

Hatha yoga = kraftens väg
Genom olika kroppsställningar och andningsövningar uppnår du fysisk och psykisk kontroll

Karma yoga = handlingens väg
Fokus på osjälviska handlingar, moral och karma

Bhakti yoga = kärlekens väg
Vägen genom kärlek, ödmjukhet och respekt till det gudomliga, naturen och allt levande

Jnana yoga = kunskapens och visdomens väg
Vägen via studier, introspektion, meditation, filosofiska frågeställningar

 

Nyfiken på att lära dig mer om yoga? Fler artiklar om yoga hittar du här.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s