Man hoppar på strand - därför ska du yoga

Därför ska du yoga – 9 starka anledningar att börja

Svårt att komma iväg till yogan eller börja över huvud taget? Och du kanske redan känner till några av yogans mest kända effekter som återhämtning, flexibilitet och styrka? Men vänta lite, det finns fler skäl att pallra sig iväg till yogaklassen. Här ger vi dig 9 starka anledningar till varför du ska yoga. 

 

1. Yoga gör dig stark och vital

När du yogar så stärks din inre muskulatur och du får en stark och stabil kropp redo att klara vardagen. Yoga är framför allt statisk och dynamisk styrketräning men också balans- och rörlighetsträning. Yoga syresätter även och sätter igång kroppens alla system.

 

2. Yoga ger dig återhämtning

Yoga ger dig återhämtning. När du yogar stimuleras ditt lugn-och-ro system i kroppen via den lugna och djupa andningen. Du varvar ner. Vi människor behöver växla mellan att vara stressade och varva ner – yoga kan du därför använda som ett verktyg för stresshantering och skapa återhämtning.

 

3. Yoga förbättrar ditt fokus

Yoga övar upp din förmåga att styra din uppmärksamhet. När du gör en andningsövning i yoga övar du på att behålla fokus på en given punkt. Och ju mer du övar – desto lättare kommer det bli att försätta dig i det tillståndet igen. Det blir som ett slags ”minne” som du kan plocka fram när du behöver koncentrera dig.

 

4. Yoga ökar din kroppskontroll

Med regelbunden yoga lär du känna din kropp och får ökad kroppskontroll. Du kommer uppleva att du kan styra dina rörelser och kropp mer kontrollerat – dels för att du blir starkare och tränar muskler du kanske inte tränat tidigare men också för att du bygger en medvetenhet kring din egen kropp.

 

5. Yoga förbättrar balansen

Balanssinnet är något som vanligtvis försämras med åldern. Du kanske har märkt att du lättare blir yr när du åker bergochdalbana som vuxen jämfört med när du var yngre? Det är balanssinnet som har det lite svårt att hänga med. Balansen kan också upplevas olika från dag till dag.
Många yogaövningar är positioner där du balanserar på ett ben eller liknande. Det gör att du kontinuerligt övar upp och stärker ditt balanssinne. Prova till exempel yogapositionen Trädet en kort stund varje dag och se om du märker skillnad.

 

6. Yoga gör dig mer rörlig

Flera yogapositioner stretchar och stärker muskler som annars kanske inte får så mycket kärlek. Både träning av inre muskler och rörlighetsövningar ger dig ökad flexibilitet och rörlighet.

 

7. Yoga är en naturlig stresshanterare

Yoga fungerar som en naturlig stresshanterare. När du yogar och andas långsamt så sprids lugn-och-ro hormonet oxytocin i kroppen. Det gör att du stressar ner och återhämtar dig.

 

8. Yoga ger dig bättre hållning

Det finns många positioner i yogan som ger dig bättre hållning. Testa till exempel yogapositionerna Plankan, Kobran, Halvbryggan, Nedåtgående Hunden och hand- och armrörelserna i Koansiktet. De stärker ryggmusklerna, stretchar ut för korta muskler på framsidan och stabiliserar upp bålen. En bra översikt över yogapositioner hittar du här (extern länk).

 

9. Yoga stimulerar matsmältningen

När du är stressad, uppe i varv och ska prestera så ligger matsmältningen i vila till förmån för adrenalin och blodtillströmning som ska gå till din prestation. När du yogar, andas lugnt och varvar ner så går blodflödet till matsmältningen och funktioner som bygger upp kroppen istället. Även vissa rörelser i yogan som till exempel vridningar stimulerar tarmrörelser.

 

Inte övertygad ännu? Ta dig iväg till klassen ändå eller boka ett pass i veckan och märk hur du med tiden upplever effekterna. Här kan du läsa fler inlägg och artiklar om yoga. 

 

Vad är yoga?

Yoga kommer från indisk filosofi, psykologi och religion och praktiseras i form av kroppsövningar, andningstekniker, filosofi, meditation, sång, mantran, studier, och olika etiska- och moraliska förhållningssätt. Den form av yoga vi känner till mest här i västvärlden är den fysiska yogan där vi gör olika yogaövningar, andningsövningar och meditationstekniker. Andra vägar inom yoga har till exempel mer fokus på handlingar & moral, kunskap & visdom eller på att skapa ett kärleksfullt förhållande till gud.

I stora drag så är yoga är en kombination av fysisk och mental träning, avslappning, meditation och förhållningssätt till andra, sig själv och det gudomliga.

Hatha yoga, som är en av flera vägar inom yoga, kallas även kraftens yoga. Genom olika yogapositioner vill man skapa balans mellan de maskulina och feminina krafterna. Det är ur Hatha yogan som de flesta fysiska former av yoga växt fram.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s