Stresshantering med yoga – så funkar det

Stress och återhämtning är varandras motsatser och vi behöver växla mellan dessa för att må bra. För att kunna beskriva hur återhämtning och stresshantering fungerar, behöver man också förklara vad stress är. 
Yoga är ett av många sätt att återhämta sig på och ett enkelt verktyg för stresshantering. Vi förklarar allt närmre här.

 

Stress – ett livsviktigt skydd

Stress är en livsviktig fysiologisk respons som skyddar mot hot i omgivningen och ger dig extra energi vid krävande situationer som till exempel en viktig presentation. Idag är dock ett hot inte samma sak som det var förr, då man kanske behövde springa ifrån ett farligt djur på savannen. Ett hot idag kan vara att du upplever många krav på jobbet, oroar dig för ekonomin eller har höga prestationskrav på dig själv. Hot, eller stressorer, kan vara både verkliga och tänkta, kroppen märker ingen skillnad.

Långvarig stress sliter på kroppen, även om det är roliga saker du håller på med. Efter en stressig situation eller period i livet behöver du vila och återhämta dig för att skapa balans och bygga upp kroppen igen.

Alla reagerar olika på stress och blir mer eller mindre stressade av olika situationer – det kan bero på tidigare erfarenheter, livssituation, motståndskraft och hur man fungerar som person.

 

Vad händer i kroppen vid stress?

I ditt nervsystem finns det autonoma nervsystemet som bland annat ser till att andning, matsmältning, hjärtslag fungerar som de ska utan att du behöver tänka på det. Det autonoma nervsystemet är uppdelat i en parasympatisk och en sympatisk del. När du blir stressad reagerar den sympatiska delen av nervsystemet och adrenalin, noradrenalin, socker och kortisol pumpas ut i blodet och skapar energi. Andra system i din kropp som till exempel matsmältning får då lägre prioritet. Du blir redo för en ansträngning – att kämpa eller fly.

 

Om återhämtning

Vid återhämtning aktiveras istället den parasympatiska delen av det autonoma nervsystemet och kroppens försätts i vila och återhämtning. Här utsöndras bland annat oxytocin, samma hormon som du upplever vid massage, sex, amning eller yoga. Matsmältningen blir prioriterad igen och pulsen går ner.

 

Vad händer i kroppen när du yogar?

När du gör andningsövningar och långsamma kroppsrörelser i yoga försätter du kroppen i vila och återhämtning genom att trigga igång lugn-och-ro systemet – den parasympatiska delen av det autonoma nervsystemet. Den långsamma och aktiva andningen “tvingar” kroppen att gå ned i varv eftersom kroppen vet att en långsam andning innebär att det inte finns några hot i omgivningen. Yoga är ett sätt att via kroppen och andningen skapa balans i sinnena.

Det finns många sätt att återhämta sig på förutom yoga – lyssna på musik, umgås med nära och kära, ta en promenad, gå på massage, var ute i naturen eller häng och pyssla i trädgården. Hitta det som funkar för dig.

En reaktion på ”Stresshantering med yoga – så funkar det

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s